Zo kom je aan geld voor je bedrijfsuitbreiding
Je hebt geweldige ideeën voor je onderneming. Maar het ontbreekt je aan financiële armslag om je plannen uit te voeren. Waar haal je het geld vandaan voor een bedrijfsuitbreiding? Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende financiële mogelijkheden?
De bank
Nog altijd de plek waar de meeste ondernemingen op zoek naar financiering het eerst aankloppen. Een bancaire lening biedt doorgaans als voordeel dat je alles ‘onder één dak’ kunt houden en wordt bijgestaan met adviezen. Nadeel is dat de bank lang niet ieder idee financiert en dat je, áls de financiering is goedgekeurd, er een tijdje op moet wachten.
Crowdfunding
Steeds populairder én succesvol gebleken: crowdfunding. Via een platform laat je weten wat je plannen zijn, hoeveel geld je daarvoor nodig hebt en vraag je -met een goed verhaal- wie jou financieel wil steunen. Inmiddels zijn er heel wat crowdfunding-platforms met elk weer een eigen doelgroep. Voordelen zijn de laagdrempeligheid, de snelheid en de verschillende manieren van tegenprestaties die je al dan niet kunt bieden. Nadelen zijn het feit dat je met de billen bloot moet en je plannen tot in detail openbaar moet maken. Ook ben je afhankelijk van anderen, waarbij je pas van start kunt, als het streefbedrag is bereikt. Dat vergt een creatieve en persoonlijke presentatie.
Direct lending
Ontstaan na de wereldwijde bankencrisis in 2008, heeft direct lending inmiddels ook in Nederland een ware vlucht genomen. Direct lending is een vorm van lening waarbij de bank wordt gepasseerd en de ondernemer die op zoek is naar investeringsgeld meteen gekoppeld wordt aan beleggers of andere vermogenden. Voordeel: de lijntjes zijn doorgaans kort wat een snelle financiering mogelijk maakt. Bovendien is er geen grote papierwinkel nodig en zijn er meer mogelijkheden dan bij banken. Nadeel: de rente kan voor deze vorm van financiering hoger uitpakken naarmate het risico groter wordt.
Lease
Leasen is inmiddels gemeengoed. Dat er meer is dan alleen auto-lease is echter nog niet zo bekend. Machines, kantoorinventaris, apparaten… Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te leasen. Voordeel: je houdt geld over om ergens anders in te investeren en bent gedekt tegen onverwachte uitgaven. Nadeel, voor autolease, je bouwt geen schadevrije jaren op voor de autoverzekering en -mocht je daar waarde aan hechten- de producten worden niet jouw eigendom.
Factoring
Geen financiering in de zin van ‘geld lenen voor een project’, maar wel een vorm die je als zzp’er meer financiële armslag oplevert. Bij factoring betaalt een factoringmaatschappij jou meteen jouw facturen die je hebt uitstaan bij opdrachtgevers. Voordeel hiervan is dat je meteen de beschikking hebt over het geld dat je voor een klus tegoed hebt in plaats van er op moeten wachten. Nadeel: je betaalt -uiteraard- wel provisie aan de factoringmaatschappij; per factuur óf voor de gehele omzet.
Mix & match
Je hoeft niet altijd een keus te maken voor de ene of de andere vorm van financiering. Je kunt ze ook combineren. Zo kun je via crowdfunding bijvoorbeeld een bedrag bijeen ‘sparen’ dat als basis dient voor een financieringsverzoek bij de bank. Stapelfinanciering heet dat. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van een partij en een bank eerder geneigd is geld te lenen als je die basis al elders hebt gehaald.
Nadeel: je moet ervan op aan kunnen dat je al je geld op het goede moment binnen krijgt én je moet goed weten wat de verschillende regels zijn.
Bedrijfsuitbreiding moet niet
Tot slot een disclaimer: het hóeft natuurlijk niet, die bedrijfsuitbreiding. Ja, er zijn spreekwoorden die anders beweren, en ja, onze maatschappij is in alle facetten gebaseerd op meer en groter. Maar als je oplet, hoor je de tegengeluiden tegen groter groeien ook. Ben jij tevreden met je onderneming zoals ie nu is, laat je dan vooral niet dwingen groter te denken.
Weten welke vorm van financiering bij jou past? Download hier de gids voor financiering van je bedrijfsuitbreiding van de Kamer voor Koophandel.
SharePeople groeit ook. Financiering voor die groei komt binnen via de uitgifte van aandelen, die deelnemers kunnen kopen als ze willen investeren in SharePeople. Zij worden dan mede-eigenaar via de SharePeople coöperatie. Klinkt dat interessant, lees dan vooral even verder.