Welke klantbeoordelingen plaats je wel/niet op je website? 7 tips
Bijna elk bedrijf beweert de beste te zijn. Als klant zie je door de bomen het bos niet meer. Niet gek dus dat 98% van de mensen testimonials leest. Ook voor jou als ondernemer is het daarom zinvol om klantbeoordelingen te verzamelen en online te zetten. Bepaal met deze checklist welke klantbeoordelingen je op je website plaatst.
Waarom wil je klantbeoordelingen op je website?
Mensen zijn sceptisch. Jij kunt nog zo enthousiast vertellen over alles wat je doet en kunt. Of over hoe onmisbaar je product wel niet is. Maar mensen geloven pas echt dat dat zo is wanneer anderen het zeggen.
Testimonials op je website zijn belangrijk om vier redenen:
- Show don’t tell. Laat zien dat je klanten tevreden zijn door hen aan het woord te laten. Dat werkt beter dan zelf claimen dat je klanten enthousiast zijn.
- Je komt betrouwbaarder over door testimonials. Ze laten zien dat jij daadwerkelijk diensten of producten levert en dat die iets teweegbrengen.
- Klantverhalen bieden herkenning. Bezoekers denken: “In die situatie zit ik ook. Als het voor diegene werkt, dan vast ook voor mij!”.
- Testimonials nemen twijfels weg. Bijvoorbeeld over of je aanbod de investering wel waard is.
Welke testimonials werken niet?
Het gaat er niet om dát je klantbeoordelingen op je website hebt. Ze moeten vooral bruikbaar zijn.
Elke ondernemer heeft lovende reacties online staan. Maar sommige geven te denken. Zijn ze echt? Of komen ze van de beste vriend(in) van deze persoon?
Neem reviews als deze:
Het consult met Pieter heeft mijn leven veranderd. Ik kan het iedereen aanraden.
Vera.
Als lezer vraag je je af: wat was er zo levensveranderend? De review klinkt haast té positief om waar te zijn. Waarom raadt Vera het consult aan? Uit welke situatie kwam Vera en wat heeft Pieter gedaan om daar verandering in te brengen?
Dus: kort-door-de-bocht-reviews hebben weinig effect. Overdreven positieve testimonials zonder toelichting ook niet. Net zo min als negatieve reviews van altijd-wat-te-zeuren-mensen zonder duidelijke boodschap.
Dat kan beter.
Wat staat er in goede klantbeoordelingen?
Het is slim om niet elke binnengekomen klantbeoordeling direct op je website te plaatsen. Hoe maak je de keuze voor testimonials die lezers wél overtuigen? Dit zijn zeven tips.
1. Plaats niet alleen 100% lovende reacties
Het klinkt logisch: positieve reviews plaats je door, de negatieve geef je geen plek op je homepage. Maar zo simpel is het niet. Staan er tien positieve reviews online waarin geen minpuntje te bekennen is? Dan vermoedt je klant dat het doorgestoken kaart is. Zelfs al zijn alle reviews echt.
Dus: schrap de minpunten of twijfels niet. Laat juist de overwegingen van je klant staan. Die maken de review echter. Een positieve reactie is sterker als de klant zichtbaar alle plussen en minnen heeft afgewogen.
2. Laat je klant vertellen over zijn achtergrond
Vera uit de voorbeeldreview was dus ronduit positief. Maar wie is Vera? Wat doet zij voor werk? Waarom heeft zij de cursus gevolgd? Tegen welke problemen liep zij aan? Benoem in elk geval het beroep van de testimonialschrijver. Maar hoe meer achtergrondinformatie je geeft, hoe beter!
Mensen vertrouwen reviews meer als ze de persoon achter de review kennen. Laat je klant dus iets vertellen over zijn situatie.
Die achtergrondinformatie is om nóg een reden zinvol. Nieuwe klanten kunnen zich daardoor herkennen in Vera. Dat helpt om klanten te overtuigen.
3. Plaats een foto bij de klantbeoordelingen op websites
We zijn sceptisch als het op klantbeoordelingen op websites aankomt. Hoe weet je zeker dat Vera echt bestaat? Bovendien wil de lezer weten wie de testimonialschrijver is. Een foto lost beide twijfels op.
Een profielfoto geeft een indruk wie Vera is. Een foto wekt vertrouwen (Vera is een echt persoon) en het biedt herkenning (Vera is zoals ik – deze review moet ik lezen!).
4. Ga in op voor, tijdens en na
Je wilt als lezer weten wat de aanschaf de klant heeft opgeleverd. Kwam dat overeen met wat de klant verwachtte? Laat klanten in testimonials daarom ingaan op drie dingen:
- Waarom is diegene bij jou uitgekomen? Wat waren zijn afwegingen?
- Hoe verliep het proces, de aankoop, de cursus, etc.?
- Wat heeft het de klant opgeleverd?
5. Zorg voor afwisseling in klantreviews
De ene testimonial gaat vooral in op kwaliteit. De andere op jou als persoon. En weer een andere klantreview beschrijft uitgebreid het resultaat.
Op je site heb je al die soorten klantreviews nodig. Maak daarom een zorgvuldige selectie. Zet testimonials online die op verschillende aspecten ingaan. Zo krijgt je klant een volledig beeld.
6. Edit reviews waar nodig
Jij weet nu waar goede klantbeoordelingen voor op je website aan moeten voldoen. Maar niet elke klant is zich daarvan bewust. Dus is het goed om je klant een handje te helpen. Dus nee, editen is geen no-go. Zolang je de aangepaste review maar opnieuw voorlegt.
- Ontvang je een review die te langdradig is? Ga er met je rode pen doorheen en leg de herschreven review voor. Staat je klant er nog steeds achter?
- Is een klantbeoordeling te kort door de bocht? Vraag je klant om toelichting. Stuur de tekst terug en stel gerichte vragen ter aanvulling.
7. Check of de testimonials twijfels wegnemen
Testimonials zijn een perfect middel om je sceptische lezer gerust te stellen. Waarschijnlijk zie je bij geïnteresseerden vaak dezelfde bezwaren terugkomen.
In het geval van een groepscursus over social media zijn dat bijvoorbeeld deze bezwaren:
- Het kost wel heel veel geld.
- Dit is een groepscursus, maar ik wil liever een 1-op-1-traject.
- Is het wel nodig dat ik iets met social media doe?
- Ik ben volgens mij best handig met social media. Heb ik wel een cursus nodig?
- Zo’n cursus kost heel veel tijd. Kan ik die tijd niet beter in mijn bedrijf steken?
Zorg ervoor dat voor elk van die bezwaren een testimonial op je website staat. Kies daar ook een strategische plek voor. Dus: kondig je jouw forse tarief aan? Plaats daaronder een testimonial van iemand die jouw cursus het geld hélemaal waard vond.
Meer goede klantbeoordelingen voor je website krijgen? Help je klant!
Wil je voorkomen dat je testimonials krijgt die je geen plek op je site waard vindt? Geef je klant dan handvatten bij het schrijven.
Stuur bijvoorbeeld vragen waarop je lezer in de review kan ingaan. Of stel juist specifiek één vraag die je graag in de testimonial beantwoord ziet. Dan weet je zeker dat je klantbeoordelingen ontvangt waar je op je website iets mee kunt.
Klantbeoordelingen verzamelen doen wij zelf ook. Uiteraard. Al meer dan 500 SharePeople-deelnemers hebben een review op Trustpilot geplaatst.