11 vragen over LinkedIn beantwoord
LinkedIn we kunnen niet meer zonder. Het is hét online zakelijk netwerk waar je als zzp’er nieuwe klussen uit kunt halen en nieuwe contacten kunt leggen. Maar ook het netwerk waar je jezelf kunt presenteren en laten zien wie je bent, wat je doet en met wie je graag wilt samenwerken. In juni gaf Anoek Schippers, op verzoek van SharePeople, een webinar over de tops en flops van LinkedIn. Daar rolden nogal wat vragen uit. Op 11 van die vragen over LinkedIn geven we antwoord.
Wat is het verschil is tussen je CV en je LinkedIn profiel, wat zet je waar?
Je CV stuur je mee naar een nieuwe klant of als je solliciteert voor een baan. Maar voor ondernemers is het niet nodig je CV te delen. Op LinkedIn laat je vooral je ervaringen zien.
En dat is meteen ook het grootste verschil.
Als ondernemer kies jij wat je laat zien omdat het aansluit bij jou als ondernemer. Het gaat om de rode draad. Bij ‘About’ kun je meer vertellen over wie je bent, wat je visie en ambitie is. Bij ‘Ervaringen’ laat je zien wat je hebt gedaan in het verleden. En ja, soms is het handig om dingen te bundelen omdat je een switch hebt gemaakt of omdat je een tijdje ertussenuit bent geweest. Jij kiest wat je wel en niet wilt delen, wat wel en niet relevant is voor de business die je runt.
Hoe ‘meet’ jij wat LinkedIn je oplevert?
Je meet niet per se je cijfers, en dus weet je niet wat het oplevert toch? Cijfers laten niet alles zien. Soms leveren weinig views wel heel veel relevante connecties op. Misschien gebeurt er niet zoveel aan de voorkant maar vooral aan de achterkant.
Als je dan toch wilt meten dan zou je een vraag kunnen stellen. Bijvoorbeeld hoe mensen bij je zijn gekomen als ze een connectieverzoek doen. Via dat antwoord kun je zelf een beetje herleiden waar het vandaan komt. Zijn het je posts? Is het een warm netwerk?
Creator modus, is het de moeite waard?
Als je minstens één keer per week post ben je een volgens LinkedIn een creator.
Een voordeel van creator zijn is dat je een LinkedIn nieuwsbrief kunt maken. Je kunt ook een link maken bovenin je profiel met een call to action.
Een nadeel is dat er bovenin je profiel ‘volgen’ in plaats van ‘connectie maken’ staat. Dat is een keuze die je als creator niet meer hebt.
Creator is een tool waar iedereen met of zonder betaald account gebruik van kan maken.
Verschil Premium en gewoon account?
Met een premium kun je precies zien wie jouw profiel heeft bekeken. De vraag die daarbij hoort is of je er ook iets mee doet? Ga je de mensen benaderen die jouw profiel bekijken? Ook kun je mensen een bericht sturen zonder dat je gelinkt bent aan elkaar. Het is eigenlijk een klein rekensommetje. Maar ervaring leert dat de meeste zzp’ers geen premium account hebben. En dat is ook helemaal niet nodig.
Kun je posts herhalen?
Herhalen is altijd een goede optie. Je bereikt daarmee weer nieuwe mensen. Zet er net een andere foto bij, of een andere titel. Door het algoritme hebben veel mensen je vorige post niet gezien of zijn ze het vergeten. Er wordt nu eenmaal niet met heel veel aandacht gelezen. Herhalen? Ik zeg doen. Maar niet al een week later.
Hoe werkt het algoritme op LinkedIn?
Hoe het echt werkt weet niemand. Dat gaat LinkedIn natuurlijk ook niet prijsgeven. Maar bedenk dat je niet op rare tijden gaat posten. En ook wanneer je zelf het actiefst bent, dat is vaak een goede leidraad.
En hoe werkt het met nieuwsbrieven?
De tool ‘Nieuwsbrieven’ is een mooie tool, maar er zitten ook nadelen aan. Anoek schreef een helder artikel over nieuwsbrieven op LinkedIn. Hierin geeft ze meer uitleg over het gebruik van deze tool.
Taggen en reposten niet altijd handig.
Taggen is niet altijd goed voor je bereik. Soms wil je dat doen om mensen te bedanken. Maar het is dan wel fijn dat mensen ook reageren die je hebt getagd. Alleen dan is het helpend. Als je mensen tagt en mensen reageren niet dan is het slecht voor je bereik. Dus tag mensen met wie je hebt samengewerkt, die je kent. En als je niet wilt taggen stuur dan via DM je post door naar de betreffende persoon met de vraag of deze zou willen reageren.
Een repost is goed voor de maker van het bericht, maar het levert jou weinig bereik op. Vind je een bericht interessant en wil je hier toch iets over delen? Schrijf er dan zelf een bericht over en voeg een linkje toe of tag de originele maker.
Is het zo dat, als je lang niet iets gepost hebt op LinkedIn, het weer even duurt voordat je zichtbaar bent als je weer wat post?
Als je weer opnieuw gaat posten dan pikt LinkedIn dat prima op. Het is niet vastgesteld dat je minder zichtbaar zou zijn als je na een tijdje weer begint met delen.
Wat is regelmatig posten?
Probeer in ieder geval 1 keer per week te posten, dat is minimaal. Maar kijk vooral naar wat bij jou past. Drie keer per dag heeft ook geen zin, want dan weet het algoritme ook niet meer wat ze moeten delen met jouw netwerk
Vraag je toestemming aan mensen voor het plaatsen van foto’s van een training bijvoorbeeld, in verband met AVG?
Ja, om meerdere redenen. Je wilt dat mensen met een goed gevoel weggaan en dus wil je niet dat ze achteraf merken dat je hun foto plaatst terwijl ze dat zelf misschien niet willen. Als je het vraagt dan is het antwoord eigenlijk altijd JA. Het is ook netjes om het te doen en het voorkomt veel gedonder achteraf. De mensen die je toestemming vraagt zijn allemaal potentiële ambassadeurs, besef dat en handel daarnaar.
Voor SharePeople is LinkedIn onmisbaar. Veel deelnemers zitten op dit online netwerk en helpen elkaar aan nieuwe connecties, volgen elkaar en delen vragen en geven antwoorden. Daarom dat we ook een community hebben. Ben jij als deelnemer daar al bij aangesloten?