Profit First, hoe ook jij meer grip krijgt op je cijfers
Tijdens een webinar nam Frances de Ligt (deelnemer SharePeople en Profit First expert) ons mee in de wereld van de cijfers en hoe je door middel van potjes jezelf meer inzicht geeft in die cijfers. En net als bij voorgaande webinars vlogen ook hier de vragen haar om de oren. We hebben er een aantal voor je uitgelicht. Maar we beginnen bij het begin. Wat is Profit First eigenlijk?
De hoge opkomst bij dit webinar over Profit First gaf wel aan dat er veel vragen zijn over hoe je financieel het meest uit je onderneming kunt halen. Of zoals bij Profit First, hoe je winst voor je kan laten werken. Want nee winst maken is niet vies, het is een must om financiële rust te creëren voor jezelf.
Wat is Profit First?
Profit First is een programma waar de focus ligt op winst. Winst om zo de kosten die je hebt en het salaris dat je jezelf wilt toekennen ook verantwoord verdeelt. Dit gaat aan de hand van diverse potjes. Door deze potjes krijg je meer inzicht over waar je geld naartoe gaat en waar je buffers voor nodig hebt. Het geeft grip op je cijfers waardoor er financiële rust ontstaat.
Winst gedreven zijn, is niet hebberig. Het is noodzakelijk om je cijfers te begrijpen en van je onderneming te kunnen leven op een gezonde manier.
Vraag en antwoord
De profit first methode roept een aantal vragen op die deelnemers aan Frances konden stellen tijdens het webinar. We zetten ze hier allemaal op een rij:
Als je het nu al met één rekening doet dan is dat voldoende. In je boekhouding verandert er namelijk niet zoveel, je maakt enkel wat grootboekrekeningen aan. Maar als je de info en doelen echt inzichtelijk wilt hebben dan is het wel handig.
Er zijn twee banken die hiervoor geschikt zijn en lage kosten hebben. Dit zijn Knab (€ 7 per maand voor 5 rekeningen en onbeperkt aantal spaarrekeningen) en Bunq (€ 8,99 per maand hier krijg je 25 subrekeningen voor).
Note van redactie: we hebben hier geen belang in, dit zijn nu eenmaal de twee banken die het makkelijk maken om met Profit First te werken zonder te hoge kosten.
Je kunt ook met spaarrekeningen werken, of een apart potje aanmaken. Het is wel handiger om het via aparte bankrekeningen.
Als je dat doet (winst = omzet – kosten) dan gebruik je een deel van die winst die voor de inkomstenbelasting is bedoeld. Het is dus verstandiger om dit deel als een buffer opzij te zetten zodat je die belastingaanslag ook kunt betalen als hij op de mat valt.
Als je onderneming verandert, verandert je uitgavepatroon ook. Je moet dus blijven monitoren en bijsturen. Als er een potje niet genoeg gevuld wordt dan is dit een signaal dat er ergens iets moet gebeuren. Het systeem is niet star, net als je onderneming.
Maak een aparte rekening aan waar je een buffer opbouwt om dit mee op te vangen.
Het antwoord is nee, maar een aparte spaarrekening hiervoor openen is wel handig. Het hoort officieel in je salaris te zitten. Maar een aparte buffer hiervoor opbouwen kan natuurlijk nooit kwaad.
Ondernemen is leuk, winst maakt het nog leuker!
Dat hangt van een paar dingen af. Bij ‘inkomsten uit werkzaamheden’ betaal je belasting over je volle winst. Als je ‘ondernemer voor de belastingdienst’ bent dan kom je in aanmerking voor ondernemerskortingen. Dan is een deel van je winst belastingvrij. Je moet wel aantonen dat je het minimaal aantal uren als ondernemer in je bedrijf steekt. Dat aantal is 1.225 per kalenderjaar.
Als je de btw verlegt dan betaalt de klant de btw. Je moet dit wel aangeven in je aangifte. Dat is een extra aangifte. Het maakt je btw-aangifte ingewikkelder. Vraag hulp hoe je dit het beste kunt opzetten.
Je start met het openen van een (zakelijke) rekeningen en telt je ontvangsten van debiteuren van de afgelopen maand bij elkaar op. Nu maak je 1% van dat bedrag over naar die nieuwe rekening. 1% is een percentage dat je altijd wel kunt missen. Dat voel je niet. Maak iedere twee weken 1% over. Je eerste buffer is opgezet en je winst is veiliggesteld. Dit is een voorbeeld van hoe je omgaat met die percentages. Maar je zult voor alle inkomsten en uitgaven zo’n percentage moeten berekenen. Hoeveel procent van de kosten is het van de ingaven, dat is de basis voor het vaststellen van je percentages. Die percentages zijn dus voor iedereen verschillend.
Die percentages zijn dan juist handig. Maar het kost even tijd om een buffer op te bouwen. Uiteindelijk heb je dan genoeg buffer om die schommelingen op te vangen.
Regel ook je inkomen bij arbeidsongeschiktheid
Vergeet niet in je uitgavenoverzicht je deelname aan SharePeople mee te nemen. En als je nog geen deelnemer bent dan is nu het moment om in te stappen. Op die manier heb je je uitgaven allemaal op een rijtje én heb je je inkomen bij arbeidsongeschiktheid gedekt.