Norbert Bakker: ‘Als AOV-adviseur zie ik SharePeople als onderdeel van mijn gereedschapskist’
80% van de zelfstandig ondernemers in Nederland heeft niets geregeld bij arbeidsongeschiktheid. Onder andere de hoge kosten van een AOV houdt deze groep tegen. SharePeople wil een betaalbare, laagdrempelige oplossing zijn voor dit probleem. Hoe aantrekkelijk is crowdsurance werkelijk? We vroegen het SharePeople oprichter Cosmas Blaauw en AOV-adviseur en partner bij B2Bsure Norbert Bakker.
Crowdsurance versus AOV
Crowdsurance is een relatief nieuw fenomeen in de AOV-wereld. SharePeople verschilt dan ook wezenlijk van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Cosmas legt uit: ‘Bij een verzekering betaal je premie. Die gaat in een grote pot. Daar moet gegarandeerd genoeg geld inzitten, om ook de meest uitzonderlijke schades te kunnen uitkeren. Daarom beleggen verzekeraars dat geld. En ze hebben te maken met regelgeving en solvabiliteitseisen. Een percentage van de premie gaat naar de verzekeraar, de assurantietussenpersonen, etc. Soms wel 50 procent. Dat is het verzekeringssysteem.’
‘Crowdsurance werkt anders. Deelnemers doneren één keer per maand gemiddeld 20 euro rechtstreeks aan een zieke collega-ondernemer. Daar zit dus geen marge tussen. Slimme fintech software maakt dat mogelijk. Daarnaast betalen leden aan SharePeople 10 euro per maand. Daarvan moeten wij onze kosten betalen. Het voordeel daarvan is dat wij geen belang hebben bij het uitkeren van de schade. Minder uitkeren is voor ons niet meer winst. Dat is voor een verzekeraar wel zo.’
Al voor 1 euro per dag regel je je arbeidsongeschiktheid, zegt SharePeople in advertenties. Hoe kijkt AOV-adviseur Norbert Bakker hier tegenaan? ‘Je moet SharePeople wel in het juiste perspectief plaatsen. Het is geen alternatief voor een volledige arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het is een alternatief voor een verzekering tot 2 jaar. Daarom kan het 1 euro per dag kosten. Je hebt geen uitkering tot AOW-leeftijd. Wat je wel hebt, is een vangnet wat jou de eerste 2 jaar uitkeert, zonder dat je door een hele technische en medische molen moet.’
Zeer lage kosten door schaalvoordelen
SharePeople doet niet aan selectie bij de voordeur. Iedere zzp’er en MKB-ondernemer kan zonder medische screening deelnemer worden. Iedereen kan zich online binnen een paar minuten inschrijven. Is dat niet een groot risico?
Cosmas: ‘Dat zou inderdaad een risico kunnen zijn, maar in de praktijk zien we dat niet terug. We zitten midden in een pandemie, toch is het gemiddelde ziektepercentage momenteel ruim onder de 1,5%. We vermelden dit ziektepercentage ook gewoon op onze website. Daarnaast zijn er wel wat afspraken. De eerste 2 maanden vang je zelf op. En in het eerste jaar na je inschrijving kun je geen beroep doen op de psychedekking.’
Norbert: ‘Wat mij o.a. aantrekt in SharePeople is de schaalgrootte. Ze zijn in korte tijd gegroeid naar bijna 7.000 leden. Hierdoor heb je een vorm van interne opvang, die alleen een lokale schenkkring niet heeft. En ik ben gecharmeerd van de transparantie. Er is duidelijkheid over het verzuimpercentage, dus je weet waar je aan toe bent.’
Laagdrempelige opstap
‘De laagdrempeligheid en het gemak waarmee mensen zich kunnen aanmelden bij SharePeople, maakt de stap naar een volledige AOV makkelijker,’ vervolgt Norbert. ‘Ik merk dat mensen op dat moment veel meer genegen zijn om door te pakken en ook iets te regelen voor na die twee jaar. Zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering met een wachttijd van twee jaar.’
‘Als AOV-adviseur zie ik SharePeople als een onderdeel van mijn gereedschapskist. Adviseurs die zich beperken tot alleen verzekeringsoplossingen bij arbeidsongeschiktheid en niet schenkkringen en UWV-vangnet in hun advies meenemen, doen niet alleen hun klanten tekort, maar ook zichzelf.’
Wil je als assurantieadviseur meer weten over SharePeople Crowdsurance? Bekijk dan deze pagina of bekijk ons webinar terug en ontvang een kortingscode voor jouw klanten.