Samenwerken als zzp’ers, hoe doe je dat?
Je bent goed in websites bouwen, maar mooie teksten verzinnen, besteed je liever uit. Of je haakt als tegelzetter aan bij iemand die een keuken inbouwt. Hoe werkt dat als je met een samenwerkpartner aan dezelfde klus werkt, zonder dat je een gezamenlijk bedrijf hebt? Waar moet je bij het samenwerken als zzp’ers op letten en hoe verdeel je het inkomen?
Kwaliteit
Als je met iemand gaat samenwerken voor een opdrachtgever, is het handig te weten of de ander dezelfde kwaliteitsstandaard hanteert als jij. Je wilt natuurlijk niet dat je partner broddelwerk levert, terwijl voor jou de lat niet hoog genoeg kan liggen. Ook de communicatie, de service en het werktempo moeten in overeenstemming zijn. Door samen te werken, verbind jij immers de -goede- naam van jouw bedrijf aan die van een ander. Weten wat voor kwaliteit de ander levert en hoe hij of zij werkt, voorkomt gedoe. Heb je daar geen idee van? Vraag gerust om referenties, en zorg ervoor dat je die zelf ook hebt.
Tip: Vergeet niet te checken of je aanstaande samenwerkingspartner bij de KvK staat ingeschreven.
Welke vorm kies je?
Er zijn grofweg twee constructies bij het samenwerken als zzp’ers aan een klus. Bij de ene vorm stuur je allebei een factuur voor jullie -aparte- werkzaamheden. Belangrijk hierbij is dat duidelijk is wie voor welk onderdeel van de klus verantwoordelijk is. Voor deze constructie word je allebei apart ingehuurd door een opdrachtgever. Lekker overzichtelijk.
Bij de andere vorm is één van beide zzp’ers ‘hoofdaannemer’, en in die zin aanspreekpunt voor de opdrachtgever en verantwoordelijk voor de klus. In deze constructie stuurt degene die de klus aanneemt de factuur en betaalt hij de ‘ingehuurde’ zzp’er uit. Deze constructie vergt -natuurlijk- betere onderlinge afspraken dan de andere, en het is handig samen een samenwerkingsovereenkomst op te stellen.
Afspraken
Je hoeft echt geen jurist in te schakelen om een samenwerkingsovereenkomst op te stellen. Wél is het van belang het een en ander op papier vast te leggen. Dat kan met een door beiden ondertekend contract, maar een -bevestigde- mail met daarin de afspraken op een rij volstaat ook. Neem er wel de tijd voor. Belangrijke vragen om samen te beantwoorden zijn:
- Wat is ons uurtarief?
- Welke betalingstermijn hanteren we?
- Wie is er (voor welk deel) aansprakelijk?
- Wat doen we als een van beiden ziek wordt tijdens de klus? (wie zoekt dan bijvoorbeeld een vervanger?)
- Wat als de opdrachtgever niet betaalt? Wie draait dan op voor de kosten?
Op internet zijn goede voorbeelden van samenwerkingsovereenkomsten te vinden. Hier vind je bijvoorbeeld een uitgebreide overeenkomst, die je puntsgewijs kunt nalopen om in te vullen wat op jullie samenwerking van toepassing is.
Tip: Vind je het lastig de stap tot samenwerking te maken? Vraag eens rond bij andere zzp’ers hoe zij dit hebben aangepakt.
Evalueer
Klus geklaard? Neem de tijd om samen te evalueren. Hoe verliep de samenwerking? Was ieders rol duidelijk? Wat zou er een volgende keer anders moeten? Was dit eenmalig of smaakt het naar meer?
In dat laatste geval zou je samen actief op zoek kunnen gaan naar nieuwe klussen. Twee hebben nu eenmaal een breder netwerk dan een. Bovendien, voor een opdrachtgever is een samenwerkconstructie aantrekkelijker dan voor ieder onderdeel van een klus iemand anders inhuren.
Welke tip heb jij voor zzp’ers die overwegen te gaan samenwerken? Laat het ons weten via onze besloten social media groepen op Facebook of LinkedIn. Deze groepen zijn alleen voor deelnemers van SharePeople. Nog geen deelnemer, doe dan nu de test.