Meer uit een netwerkborrel halen? 7 tips waarmee dat je lukt!
De eerste uitnodiging ligt alweer in de digitale brievenbus: een (nieuwjaars)borrel. Gezellig voor de chitchat, denk je. En ook: misschien handig voor mijn bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat je echt iets uit een netwerkborrel haalt? Hoe ontmoet je de juiste mensen en hoe voorkom je dat het als een verloren avond voelt? Dit zijn 7 tips om goed voorbereid naar een netwerkborrel te gaan. Voor een groter netwerk en minder ongemakkelijke stiltes!
1. Bereid je goed voor en kies de juiste netwerkborrel
Liggen er drie uitnodigingen voor netwerkborrels op de mat? Dan is het waarschijnlijk een kwestie van keuzes maken (tenzij jij als enthousiaste netwerkborrelganger geen borrel wilt missen). Bedenk daarvoor met welk doel je naar de borrel gaat.
Kleine kanttekening vooraf: meer klanten krijgen is meestal niet het hoofddoel. Het gaat er vaak eerder om dat je je netwerk uitbreidt. Op termijn kun je daar via via alsnog mooie opdrachten uit halen.
Je borreldoel kan bijvoorbeeld zijn:
- Je wilt gewoonweg je gezicht laten zien bij je opdrachtgever, zodat zij aan je denken voor eventuele nieuwe projecten.
- Je wilt je netwerk vergroten om daar op termijn nieuwe opdrachten (via mensen die mogelijke klanten kennen) uit te halen.
- Je wilt sparren met zzp-collega’s binnen of buiten je vakgebied over inhoudelijke vragen of het ondernemerschap.
- Je wilt zzp’ers vinden met wie je kunt samenwerken voor bepaalde diensten.
- Je wilt kennis delen en zelf ook op nieuwe inzichten komen.
- Of je hebt gewoon zin in gezellige chitchat. Kan ook een doel zijn!
Als je weet wat je wilt bereiken, kies dan een netwerkborrel die daarbij past. Verdiep je in de gastenlijst en bedenk of die aansluit bij jouw doel.
Werk jij als fotograaf en wil je je netwerk uitbreiden? Dan heb je waarschijnlijk meer aan een netwerkborrel waar allerlei soorten ondernemers op afkomen, dan aan een borrel met alleen mede-fotografen. Zit je te springen om contact met collega-zzp’ers? Dan is die fotografenborrel wel iets voor jou.
Tip 2. Voer open gesprekken, ga niet verkopen
De gemiddelde gast op een netwerkborrel komt daar niet om dingen te kopen. Dat benadrukt netwerkborrelexpert Hugo Vos in zijn boek ‘Borrelbabbelen’. Je komt er om gesprekken te voeren en nieuwe mensen te leren kennen.
Wat je dus wel wilt? Interesse tonen in andere mensen. Stel vragen en vraag ook zeker door als iemand een kort antwoord geeft. Mensen praten graag over zichzelf. En mensen houden van mensen die hen daar de kans voor geven. Dus pak die kans!
Stel je jezelf voor? Maak er niet een te gelikt verkooppraatje van. Doe pas een aanbod als de ander duidelijk interesse toont. Vertel vooral wat je doet, waarom je het doet, hoe je het doet en voor wie. Maar niet te uitgebreid! Je wilt vooral luisteren, niet te veel zenden.
Tip 3. Stroef gesprek? Zoek iemand anders
Er zullen altijd gesprekken zijn waarin je voor je gevoel aan een dood paard trekt. Kap in zo’n geval het gesprek op een nette manier af (“Dank je voor het gesprek! Ik ga weer verder.”) en zoek iemand anders om mee te praten.
Tip 4. Neem een positieve houding aan
Daar komen de leukste gesprekken uit voort op netwerkborrels. Geef een oprecht compliment als je vindt dat de ander goed bezig is met zijn of haar bedrijf. Laat merken dat het je interesseert wat iemand doet. Gebruik ook gerust humor. Dat alles werkt aanstekelijk, houdt het gesprek gaande en geeft de ander een positief gevoel over jou.
Stap 5. Stap zelf op mensen af tijdens een netwerkborrel
Besef dat iedereen het spannend vindt om op mensen af te stappen. De meeste mensen zullen het dus fijn vinden als jij de eerste stap zet. Stap op mensen af om een gesprek aan te knopen. Dan kun je gericht kijken wie jou interessant lijkt en is de kans het grootst dat je iets uit de netwerkborrel haalt.
Stap 6. Doe het netwerken op jouw manier (met veel of weinig gesprekken)
Een veelgehoorde tip voor netwerkborrels is deze: wissel regelmatig van gesprekspartner. “Je moet zorgen dat je veel mensen spreekt. Zo haal je er het meeste uit!”, luidt het advies. Maar zoals voor bijna alle tips geldt: wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Het hangt er maar net van af met welk doel jij naar de borrel gaat.
Kom je bijvoorbeeld om collega-ondernemers te leren kennen? Dan kan het juist goed zijn om een half uur te blijven “plakken” bij één gesprekspartner. Nogmaals: kijk naar jouw doelen en kijk ook naar waar jij je fijn bij voelt. Als je netwerkt op jouw manier, trek je ook mensen aan die bij jou passen.
Stap 7. Kom direct in actie
Ben je met een interessante ondernemer in gesprek? Dan wil je niet straks naar huis gaan met de vraag “Hoe heette hij ook alweer?”. Probeer aan gesprekken die wat langer duren altijd direct een actie te koppelen. Kunnen jullie bijvoorbeeld een vervolgafspraak plannen? Een keer bellen? Connecten op LinkedIn? Visitekaartjes uitwisselen?
Geef daar de volgende dag meteen gehoor aan. Stuur bijvoorbeeld de dag erna proactief een connectieverzoek of app of bel diegene de volgende dag al om een afspraak te plannen.
Netwerken zonder netwerkborrels?
Ben jij nog steeds huiverig voor die ene nieuwjaarsborrel? Geen zorgen: gelukkig kun je ook netwerken zonder netwerkborrels. Ook bij SharePeople!
SharePeople is meer dan een alternatief voor een AOV. Je maakt meteen deel uit van een netwerk met meer dan 15.000 mede-ondernemers. Als deelnemer heb je toegang tot onze Facebook- en LinkedIn-groep. De perfecte kans om digitaal te netwerken!
Wil jij profiteren van een interessant netwerk én op een eerlijke en solidaire manier iets regelen voor je arbeidsongeschiktheid? Bereken je AOV en ontdek in 1 minuut of SharePeople ook bij jou past.
Lees ook: