Moet je als startende ondernemer direct alles geregeld hebben?
En dan ben je ‘ineens’ ondernemer. Je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Je hebt een btw-nummer en je kunt aan de slag. Maar is dat wel zo? Zijn er niet nog meer zaken die je zou moeten regelen als startende ondernemer?
Zaken die – toen je nog voor een baas werkte – zo vanzelfsprekend waren moet je nu zelf in gang zetten. En nee, dan heb ik het niet over je huisstijl, eigen laptop, vervoersmiddel en andere zaken die je nu ook zelf moet regelen – en kopen. Maar wat dan wel?
De moetjes
Laten we beginnen met wat je bij wet verplicht bent als ondernemer. Dat is op de eerste plaats een basisadministratie. Als ondernemer ben je dat verplicht. Net als het bewaren van je bonnen en facturen. En als je in aanmerking wilt komen voor de ondernemersaftrek dan ben je verplicht je uren bij te houden. Sowieso wel handig om te doen. Je krijgt een beter inzicht in het aantal uren dat je kwijt bent aan je werkzaamheden. En dat is handig voor offertes die je gaat maken.
Dit zijn dus verplichte zaken. Wat ik vooral wil weten is of er zaken zijn die ik niet hoef te regelen? Waarbij ik zelf het risico neem als ik het niet (direct) regel? Bijvoorbeeld een inkomen bij ziekte. Maar nu loop ik op de zaken vooruit.
De inzichten
Het is handig om een lijstje te maken van al die verzekeringen die er zijn speciaal voor ondernemers. Het zijn er nogal wat. En door ze op te schrijven heb ik sneller overzicht wat wel en niet geschikt is voor mij. Het maakt ook uit wat voor soort ondernemer je bent. Zo heb je als communicatieadviseur andere risico’s dan iemand met een zwaar beroep.
En dat alleen kan een verschil maken in de keuze en ook in het kostenplaatje. Zo koos ik ervoor om juridische bijstand nog even te laten voor wat het was. Maar was ik wel getipt om vooral mijn algemene voorwaarden en privacyverklaring op orde te brengen. En, niet onbelangrijk, voor iedere opdracht stel ik een duidelijke overeenkomst op.
Tegenwoordig kiezen ook veel mensen voor een cyberverzekering. Ik besloot anders en koos voor een goede bescherming van mijn website, laptop en andere apparaten, zodat ik niet zomaar gehackt kan worden. Beter voorkomen dan genezen, toch?
Echt wel handig
Je denkt er niet aan maar een bedrijfs/ beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan handig zijn. Ook als je veel remote werkt kan het gebeuren dat je door een verkeerd advies de schuld in je schoenen geschoven krijgt. En als je bijvoorbeeld een presentatie geeft en je flesje water valt over de audio installatie? Dan is het fijn dat je hiervoor verzekerd bent. Maar eerlijk is eerlijk, ook ik heb het (nog) niet geregeld. Dit geeft me weer te denken.
Voor later
Nu je net bent begonnen denk je nog niet aan stoppen. Toch is het goed om er op zijn minst over na te hebben gedacht, je pensioen. De belastingdienst ziet je als ondernemer nu en wil je graag stimuleren om je oudedagsreserve te regelen. Daarvoor hebben ze de FOR in het leven geroepen. Zeker een optie. Maar wel één waar je aan het eind van de rit ook nog belasting over moet betalen. Hou daar rekening mee.
Zelf heb ik het geregeld via BrightPensioen. Om dezelfde redenen waarom ik ook mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering heb geregeld via SharePeople. Beiden doen het vanuit een solidariteitsgedachte. Zijn transparant en er blijft geen geld aan de strijkstok hangen. Eigenlijk precies zoals ik wil ondernemen. Samen en makkelijk.
Je zuurverdiende centen inzetten voor een inkomen bij ziekte. Verplicht is het (nog) niet, maar verstandig wel. Bij SharePeople regelen we het samen, want ondernemen doe je nooit alleen. Wel zo transparant en ja het scheelt ook in je kosten.
Doe de test en kijk of SharePeople ook bij jou past.