Judith Schellingerhout: ‘zzp’er zorg goed voor jezelf!’
‘Ik ben bij SharePeople gaan werken omdat ik direct al geloofde in de missie en het product’, vertelt Judith Schellingerhout. ‘Het is nog maar 2,5 jaar geleden dat we met z’n drieën al het werk deden en 100 deelnemers hadden, dat lijkt veel langer’, blikt ze terug. Nu doet ze vooral marketing en sales. ‘Gelukkig is het persoonlijke contact wel gebleven!’
Judith heeft politicologie gestudeerd en HEAO-communicatie. ‘Na mijn studies ben ik het boekenvak ingerold, eerst als redacteur, later als uitgever van non-fictie. Het was heel leuk om met een divers team een mooi product te maken.’
Toch wilde ze verder en rondde in 2014 haar MBA-opleiding af. ‘Ik geloof in een leven lang leren en jezelf blijven ontwikkelen. Als werknemer, maar zeker ook als zzp’er.’
Een hands-on begin
Als ze in 2017 zzp’er is, komt Judith Cosmas Blaauw en Rutger Abbink tegen. Zij zijn toen net met SharePeople begonnen en zoeken iemand om hun kleine team te versterken. ‘Ik wilde graag mee bouwen aan iets nieuws en had veel bewondering gekregen voor zelfstandige ondernemers. Het zijn harde werkers, die alles zelf doen. Ze moeten alleen wel goed voor zichzelf zorgen. Niet alleen met scholing of een goede work-life balance. Maar ook met een vangnet voor het geval ze arbeidsongeschikt worden, en daar zorgt SharePeople voor. Dat is ook steeds mijn boodschap: zzp’er zorg goed voor jezelf!’
Die eerste tijd deden ze alle drie alles zelf. ‘Het was toen lekker hands-on. Cosmas en Rutger zijn hele verschillende persoonlijkheden, met ieder hun eigen kracht en ik pas daar goed bij. We hadden meteen een klik.’
Nu is het team veel groter en zijn de taken verdeeld, Judith is opgeschoven naar marketing en sales. ‘Ik wil op een laagdrempelige manier duidelijk maken hoe eenvoudig SharePeople werkt. Samen met Wendy, Esther en Janneke van Customer Support hebben we veel contact met de deelnemers en toekomstige deelnemers.’
Blijven bouwen
Wat ze belangrijk vindt is dat SharePeople, ook al groeit de organisatie snel, persoonlijk, flexibel en ‘samen met elkaar’ blijft. ‘We zijn geen vaststaande organisatie, maar een club die steeds leert en verandert. Zo willen we nu continu de klanttevredenheid gaan meten om onze communicatie en ons product te verbeteren.’
En ja, dat brengt uitdagingen met zich mee. ‘Omdat we een netwerkorganisatie zijn en veel mee-werkers op afstand werken, moeten we onze informatie- en communicatieprocessen strak organiseren. Aan de achterkant hebben we veel processen geautomatiseerd, zodat we aan de voorkant persoonlijk en flexibel kunnen blijven. Bouwen aan die ogenschijnlijk tegenstrijdige balans, maakt het nooit saai.’
Samen
Dat Judith de enige medewerker in vaste dienst is, valt eigenlijk nauwelijks op. ‘Al mijn collega’s zijn zzp’er, maar dat maakt niet uit. We zoeken onder de deelnemers steeds naar die experts die we op dat moment nodig hebben. We doen het samen en dat levert zoveel meer op dan ieder voor zich.’
SharePeople doen we samen, doe je ook mee? Introduceer dan je vriend, oud-collega, kennis of die zzp’er waar je wel eens mee samenwerkt bij ons. Onder het kopje ‘nodig een vriend uit’ op je Mijn SharePeople-pagina. Wordt hij of zij deelnemer? Dan ontvangen jullie allebei €30 korting op de deelnemerskosten!