Jan van den Bergh, het gezicht achter de nieuwe huisstijl en campagne
‘Ik was op weg naar de tennisbaan, toen ik het telefoontje van Cosmas (Blaauw, oprichter) kreeg. Ik had de pitch gewonnen en mocht de restyling en activatiecampagne van SharePeople gaan vormgeven!’ Jan van den Bergh, eigenaar van ViaJan ‘Het grootste kleine reclamebureau van Nederland’ vertelt aan de telefoon met groot enthousiasme en een waterval aan woorden over werk, zijn bedrijf én SharePeople.
‘Vertel over jezelf, je hebt vast gestudeerd’
‘Inderdaad, rechten’, begint Jan met een lach in zijn stem. ‘Met een specialisatie in intellectueel eigendomsrecht.’ Dus toen ik als jurist ging werken op een advocatenkantoor dat zich richt op mediarecht, zat ik steeds tegenover muzikanten, schrijvers, tv-makers. Mensen die wél leuk werk hadden.’
‘Uiteindelijk bleek het juridische werk veel te rechtlijnig voor me. Ik heb toen toch het roer omgegooid en mijn creatieve kant de ruimte gegeven.’
Je creatieve kant?
‘Ik schreef al en maakte muziek. Daar wilde ik meer mee. Uiteindelijk heb ik tien jaar in de Amsterdamse reclamewereld rondgebanjerd en vooral bij de grotere bureaus gewerkt. Ik moest steeds vaker vergaderen, politiek bedrijven of klanten begeleiden. Terwijl ik campagnes verzinnen en maken veel leuker vond.’
Daarom is Jan bijna tien jaar geleden voor zichzelf begonnen. Binnen zijn bedrijf ViaJan is hij de copywriter én de creatief directeur, de strateeg én de client service director en dat bevalt heel goed. ‘Ik heb veel verschillende klanten en heel afwisselend werk. Ik krijg bij al die klanten een uitgebreid kijkje in de keuken en dat voelt als een voorrecht.’
Hoe kwam je bij SharePeople terecht?
‘Mijn accountant zeurde elk jaar weer dat ik toch echt iets voor mijn pensioen moest regelen en eigenlijk ook voor het geval ik arbeidsongeschikt zou worden. Gelukkig kwam ik toen BrightPensioen op het spoor en zag ik op hun website de link naar SharePeople. SharePeople loste precies de problemen op die ik had met een AOV via een zorgverzekeraar: SharePeople is wel betaalbaar en geeft wel vertrouwen omdat je elkaar rechtstreeks helpt. En ik voelde me meteen thuis bij de uitstraling.’
En toen mocht je de restyling gaan doen?
Lachend: ’SharePeople schreef een pitch uit onder de deelnemers voor de restyling. Dat vond ik grappig en heb gereageerd. Blijkbaar voelde ik met mijn plan goed aan waar SharePeople naar toe wilde. En ja, toen ik Cosmas sprak via Zoom, hadden we meteen ook een klik.’
Dus werd Jan de man achter het nieuwe logo, de nieuwe huisstijl en de ‘Zzzzzzzzppers word wakker’-campagne.
Leg dat nieuwe logo en de nieuwe campagne ’ns uit
‘Het logo vertelt het verhaal van SharePeople. De bolletjes zijn met elkaar verbonden via een transparant middenstuk. Het groen linkt naar waar SharePeople vandaan komt en het geel is gewoon een lekkere knalkleur.’
En over de huidige campagne met de slapende zzp’ers: ‘Arbeidsongeschiktheidsverzekering is een stoffig en complex onderwerp, het woord alleen al. Dus zochten we een manier om het makkelijk, laagdrempelig en met humor te brengen. Ik dacht zelf ook ieder jaar weer: o, ja een AOV, daar moet ik nog iets mee, nog steeds niet gedaan. Ik denk dat dit voor veel zzp’ers herkenbaar is.’
Tevreden?
‘Jazeker! Het ziet er allemaal mooi en fris uit. Het was vooral ook een leuke job omdat we er echt samen aan gewerkt hebben. De manier van werken van SharePeople met deelnemers die ook als model fungeren, geeft een aparte vibe. Iedereen heeft een inbreng gehad en ieders inbreng is ook evenveel waard.’
Heb jij zzp’ers in je netwerk die net als Jan denken ‘hoogste tijd om iets te regelen voor arbeidsongeschiktheid’? Nodig ze dan uit via je MijnSharePeople pagina, dan sturen we ze meer informatie en ontvang jullie allebei €30,- korting.