Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?
Is het weer tijd voor de kwartaal aangifte? Ben je op zoek naar facturen van SharePeople? Of vraagt jouw boekhouder om een jaaroverzicht wanneer de IB-aangifte bij de belastingdienst ingediend moet worden? Zo zit het met de belastingdienst en SharePeople.
Bij SharePeople combineer je zakelijke kosten en (fiscale) privé donaties. Dat is ook een van de redenen waarom we goedkoper zijn dan een traditionele AOV. We leggen je uit hoe dat precies zit.
Hoe werkt het in 30 seconden
Wat zijn zakelijke kosten?
In het kort:
- Eénmalige inschrijfkosten € 125 (ex. BTW, met actiekorting € 75 ex. BTW).
De factuur hiervan krijg je direct na inschrijving. - Deelname kosten van €15 (ex. BTW) per maand aan het SharePeople netwerk.
Eénmalige inschrijfkosten
Het inschrijfgeld en de maandelijkse deelnamekosten aan het SharePeople-netwerk kan je als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken en daardoor kun je de BTW terugvorderen.
Deelnamekosten
De deelnamekosten worden gebruikt voor de kosten van de ‘arbo dienst voor zzp’ers’ die ondernemers bijstaat om gezond te kunnen blijven ondernemen en ondernemers begeleidt zodra ze arbeidsongeschikt worden. Om deze reden is de BTW die hierop belast wordt aftrekbaar.
Waar vind je de facturen?
De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu. Check dus ook even je spam. Het is belangrijk dat je de factuur goed bewaart en opslaat in een mapje voor je boekhouding, aangezien het gaat om zakelijke kosten. Mis je een factuur? Je kunt deze opvragen via een formulier in jouw portal. Ga naar ‘mijn gegevens’ en scroll naar beneden naar ‘facturen’.
Waar vind ik de facturen in 45 seconden
De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu. Check dus ook even je spam. Het is belangrijk dat je de factuur goed bewaart en opslaat in een mapje voor je boekhouding, aangezien het gaat om zakelijke kosten. Mis je een factuur? Je kunt deze opvragen via een formulier in jouw portal. Ga naar ‘mijn gegevens’ en scroll naar beneden naar ‘facturen’.
Let op: voor premie betalingen krijg je GEEN factuur, zie hieronder.
Wat zijn privé kosten?
In het kort:
- Donaties aan zieken zijn altijd privé betalingen. Je kunt donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken.
- Premiebetaling bij SharePeople AOV zijn privékosten. Je kunt deze kosten wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting.
Donatie
De donaties die je doet aan arbeidsongeschikte deelnemers én de premiebetalingen bij SharePeople AOV zijn privé kosten. Donaties vallen fiscaal onder schenkingen. Zie het als een enveloppe met geld die je normaal aan iemand geeft op z’n verjaardag en nu als diegene ziek is. Deze kosten kun je dus niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Je ontvangt dan ook geen facturen van de donaties die je hebt gedaan. Ook kun je deze bedragen niet opgeven bij de aangifte IB als uitgaven voor een inkomensvoorziening. Alle donaties die je moet doen, gaan voor 100% naar zieke deelnemers. Rechtstreeks en zonder dat er marge tussen zit.
Je vindt hier een overzicht van alle donaties de je gedaan hebt >
Premie (alleen voor AOV tot pensioen)
Heb je de SharePeople AOV tot je pensioen afgesloten? Dan betaal je naast een donatie ook een premie. Deze premiebetalingen worden als privékosten beschouwd. Hoewel je een AOV afsluit als ondernemer, zijn de premies geen kostenpost voor je onderneming. Je ontvangt dan ook geen facturen voor je premiebetalingen bij SharePeople AOV. Je kunt betaalde premies wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Ieder jaar in februari ontvang je per mail een jaaroverzicht van de betaalde premie en eventueel ontvangen uitkeringen. Met die informatie kun je de vooraf ingevulde aangifte controleren en indien nodig aanvullen. De renseignering ligt bij Acture, de verzekering waarmee we samenwerken. Acture communiceert dus de betaalde premie en eventuele uitkeringen aan de Belastingdienst.
Tip; Betaal en ontvang de donaties en premies met je privé rekening, zo houd je ze buiten je boekhouding. Wel zo makkelijk. Lees hier op Trustpilot hoe één van onze deelnemers dat doet.
Zelf ziek of arbeidsongeschikt?
Je ontvangt een netto maandbedrag uit donaties van andere ondernemers uitgekeerd op je bankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen. Heb je SharePeople AOV? Dan word je na 2 jaar uitgekeerd door de verzekeraar. Lees hier hoe je de periodieke uitkering opgeeft in je IB-aangifte >
Hoe zit het als Coöperatielid?
Als coöperatie van SharePeople ben je in het bezit van Eyecons (aandelen). En dit moet je opgeven bij de belastingdienst. Aandelen vallen onder sparen en beleggen, box 3. Je download eenvoudig het overzicht in jouw Eyevester omgeving (Jaaroverzicht op ‘dashboard’) en voegt deze bij je administratie voor de inkomstenbelasting.
Ook lid worden?
SharePeople is een coöperatie opgericht in 2019. Sinds november 2020 kunnen alle deelnemers lid van de coöperatie worden (oftewel aandeelhouder). Dat doe je door via mijn.SharePeople.nl een account aan te vragen voor Eyevestor, het digitale platform waar de lidmaatschapsrechten – Eyecons – aangeboden worden. Door lid van de coöperatie te worden investeer je in SharePeople en krijg je naast een goed gevoel ook een mooi rendement per jaar.
Of je nu wilt of niet, je hebt als ondernemer altijd met administratie te maken. Bij SharePeople maken we het je zo eenvoudig mogelijk. Heb je nog vragen? Kijk of hieronder het antwoord tussen de uitgebreide FAQ voor deelnemers staat of neem contact op met een van onze Customer Happiness managers via de chat, mail of telefoon.
FAQ
Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Binnenkort komt er een overzicht op mijn.sharepeople.nl waar je kunt zien:
- Betalingen aan SharePeople, inclusief inschrijf- en deelnamekosten. Deze worden gefactureerd.
- Donatieoverzicht aan andere deelnemers (nu al beschikbaar op mijn.sharepeople).
- Premiebetalingen
De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu.
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk privébetalingen.
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk giften van privé naar privé persoon.
Als deelnemer van SharePeople heb je dat niet nodig. Bij SharePeople combineer je (fiscale) privé donaties en zakelijke kosten. We leggen het uit bij Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?
Stuur ons een email naar contact@sharepeople.nl en we sturen je een bewijs van deelname toe, deze volstaat als document voor de aanvraag van je hypotheek.
Het eenmalige inschrijfgeld en de maandelijkse deelnamekosten zijn zakelijke kosten, hiervan kun je de BTW terugvorderen.
Donaties aan zieken zijn privébetalingen. Deze uitgaven kun je dus niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Bij SharePeople Lang zijn de premiebetalingen ook privékosten. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Word je zelf ziek? Dan ontvang je donaties van andere SharePeople-deelnemers op je privébankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.
Lees hier meer informatie over SharePeople en de belastingdienst
Maandelijks betaal je deelnamekosten. Die gebruiken we met name voor de begeleiding van zieke deelnemers en hiermee ondersteunen we het netwerk op het gebied van duurzame inzetbaarheid en preventie.
De deelnamekosten worden vooral gebruikt voor de kosten van SharePeople Crowdability. De ‘arbo dienst voor zzp’ers’ die ondernemers bijstaat om gezond te kunnen blijven ondernemen en ondernemers begeleid zodra ze arbeidsongeschikt worden. Om deze reden is de BTW die hierop belast wordt aftrekbaar.
De deelnamekosten worden niet gebruikt voor de inkomensvoorziening. Dat gebeurt namelijk door de donaties, wanneer iemand een donatieverzoek doet, is ons advies om dit via een privérekening te betalen. De ontvanger ontvangt ook op een privérekening.
Zakelijke kosten zijn:
- Éénmalige inschrijfkosten € 125 (ex. BTW). De factuur krijg je direct na je inschrijving per mail.
- Deelnamekosten € 15 per maand (ex. BTW). De factuur ontvang je maandelijks per mail.
Privé kosten zijn:
- Donaties aan zieken zijn ALTIJD privé betalingen. Je kunt donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken.
- Mocht je zelf ziek worden dan krijg je een netto maandbedrag uit donaties van andere ondernemers uitgekeerd op je privé bankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.
- Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen bij SharePeople Lang. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel. Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.