7 Tips voor een goede bio op social media
Er valt veel te halen als het gaat om een goede bio op social media, bijvoorbeeld op je (zakelijke) pagina van LinkedIn of Insta. Met deze verbetertips ga je meteen aan de slag!
1. Die eerste indruk
Het allereerste wat mensen zien als ze op jouw profiel komen (of je googlen), is je portretfoto. Wil je je zakelijk profileren, dan upload je daar niet een jolige vakantiefoto of eentje met je hele gezin (tenzij deze onderwerpen te maken hebben met jouw business). Investeer in een goeie portretfoto, het liefst een paar verschillende voor je verschillende social mediakanalen, zodat mensen -letterlijk- een beter beeld van je krijgen.
2. To the point
Bij LinkedIn heb je ruimte voor 120 tekens (bij Instagram 150) om jezelf te omschrijven. Gebruik ze wijs. Want dit is de regel die samen met je profielfoto in zoekresultaten verschijnt, althans, de eerste 80 tekens. Wees dus to the point en gebruik geen woorden als ‘eigenaar’, ‘zzp’er’ of ‘directeur’. Je functie met daarvoor een bijvoeglijk naamwoord zoals ‘ervaren, bevlogen, enthousiast’ en daarna in een mooie oneliner voor wie jij het leven makkelijker, mooier, interessanter gaat maken.
3. Gebruik iconen, maar hou maat
Bij zowel LinkedIn als Instagram is het aan te bevelen iconen te gebruiken. Dit geeft jeu aan je bericht, valt op en bespaart letters. Zorg echter dat het niet te frivool wordt. Bij LinkedIn werken pijtjes, vinkjes en een inhoudssymbool. Maar wees niet te scheutig en houd het zakelijk. Bij Instagram is de toon wat speelser en kleuriger. Toch let je ook daar op dat de iconen echt wat vertellen en niet alleen voor de leuk zijn.
4. Denk vanuit de klant
Je wilt gevonden worden, dus denk je vanuit de klant. Op welke termen zoekt hij of zij? Waarop wil je gevonden worden? Wat is jouw ‘unique selling point’? Zorg dat je in je profieltekst woorden gebruikt waarop mensen zoeken.
5. De ideale oplossing
Niets is fijner dan iemand die je werk uit handen neemt en je geruststelt door te zeggen dat je deze klus met veel plezier voor hem of haar zult klaren. Bedenk voor wie en wat jij de ideale oplossing biedt en daarbij mag je best een beetje triggeren en teasen.
6. Contactgegevens
Een open deur misschien, maar zorg dat mensen je kunnen bereiken. Een website, een telefoonnummer, het liefst allebei: zorg dat je zo laagdrempelig mogelijk bereikbaar bent. (En dat je gegevens kloppen.)
7. Samenvatting en/of quotes
Op LinkedIn is de samenvatting ‘een ding’, op Instagram kun je kiezen voor een quote. Allebei moeten ze een tip van de sluier oplichten wat voor persoon je bent en hoe je in het professionele leven staat. Een klus wel of niet krijgen, heeft voor een groot deel te maken met de gunfactor: waarom gunt iemand ‘m jou eerder dan iemand anders? Vind antwoord op die vraag en verwerk dat antwoord in je samenvatting of zoek er een quote bij.
Hoe ziet jouw goede bio eruit en hoe trek jij op social media klanten aan? Laat ‘t ons weten via LinkedIn of Insta van SharePeople.