Zo kan jij ook – net als Jan van den Bergh – een succesvolle campagne maken voor jezelf
Jan van den Bergh is CEO, copywriter, trafficmanager, evenementenorganisator en nog veel meer, bij het grootste kleine reclamebureau van Nederland. Oh en hij is ook nog excuusmanager. Jan is, behalve deelnemer, het creatieve brein achter de SharePeople campagne. Maar wie is Jan? En wat is het nut van een campagne, zeker als zzp’er? Een gesprek met Jan.
Jan: ‘Ik vond schrijven altijd wel leuk. Al op de lagere school, middelbare school, gedichten, liedjes, songs. Ik speelde ook in een schoolbandje. Creativiteit zat er dus altijd al in. Maar ik wist niet wat ik wilde en dus ben ik psychologie gaan studeren. Hoe leuk ook, bij heel veel dingen dacht ik: ‘Dat kan ik ook wel in de kroeg bedenken.’
Lees verder of beluister het interview hier:
Wat doe je dan als je niet precies weet hoe nu verder?
Dan ga je rechten studeren. Ik dacht dat creatieve blijf ik er gewoon naast doen. Pleidooien schrijven is ook creatief, toch? Ik ben me uiteindelijk gaan richten op mediarecht. Maar dat pleidooien schrijven bleek toch minder creatief dan ik dacht. Ik werkte met allemaal cliënten die wèl allemaal leuke creatieve dingen aan het doen waren. Er werd op een gegeven moment ook tegen me gezegd: ‘Jan jij bent geen advocaat.’ En ze hadden gelijk.
Na vier maanden bedacht ik dat ik echt iets anders wilde. Iets met schrijven, iets creatiefs. Ik ben toen met heel veel mensen koffie gaan drinken. Uiteindelijk kreeg ik een kans om bij een reclamebureau aan de slag te gaan. Die kans greep ik met beiden handen aan. Ik had geen opleiding, geen indrukwekkend portfolio, ik begon dus gewoon. Ik voelde me meteen als een vis in het water. Ik bleef, en ben van daaruit steeds meer het vak in gegroeid.
Ik groeide in het vak èn verantwoordelijkheden. Uiteindelijk kwam ik steeds meer in vergaderingen en politiek en miste ik de lol van het creëren. Dat was het moment dat ik er helemaal uit ben gestapt. Geen reclame, maar communicatieadviseur bij een vermogensbeheerder. Ook interessant hoor, want er was toen een financiële crisis. Maar het had net zo goed een fietsenmaker kunnen zijn. Maar wat ik daar echt miste was de afwisseling van diverse klanten en opdrachten. Dus wat nu?
Goede vraag, wat nu?
Ik wilde niet terug de bureauwereld in en dus bleef er weinig anders over dan voor mezelf te starten. Ik kon gebruik maken van een UWV regeling, een starterslening. Dat gaf mij het laatste zetje om die stap te zetten.
Had je meteen het idee om jezelf als bureau neer te zetten?
Nee. Ik heb heel erg zitten worstelen met de vraag: ‘Hoe zal ik mezelf noemen, neerzetten?’ Het werd ViaJan. Als mensen vragen: ‘Hoe heb je dat gedaan?’ dan is het heel leuk dat mensen kunnen antwoorden met: ‘ViaJan.’ Lekker laagdrempelig ook.
Hoe zet je jezelf dan op de kaart?
Ik heb heel lang geworsteld met die vraag. En toen kwam een van mijn vroegere vormgevers lunchen. Hij vertelde over een bedrijfsuitje naar IJsland en ik dacht: ‘Shit dat zit er voor mij dus niet meer in.’ Toen zei mijn vriendin: ‘Ja, maar jij kan toch ook gewoon je eigen bedrijfsuitje regelen.’ Dus dat ben ik gaan doen en ik heb een filmpje gemaakt van het ViaJan bedrijfsuitje. Een uitje waarin ik in mijn eentje op pad ga om het succes van mijn eerste jaar als zelfstandige te vieren. Dat heb ik op LinkedIn gezet en dat werd de kick-off van het grootste kleine reclamebureau.
Het duurde nog best een tijd voordat ik dit hardop durfde uit te spreken. Ik vond het lastig om mezelf naar buiten toe als bureau neer te zetten. Maar terugkijkend is dat toch echt wat ik doe en wat ik ben.
Die film over je bedrijfsuitje is eigenlijk een kleine campagne. Vind je dat meer zzp’ers een campagne rond zichzelf zouden moeten creëren?
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik denk wel dat het zinvol is. Klanten zien dan wat voor vlees ze in de kuip hebben. Niet alleen op de inhoud maar ook wie ik ben als mens. Wat de humor is als ze met mij werken. En dus ben ik meer campagnefilmpjes gaan maken. Zo heb ik nog een filmpje waarin ik een functioneringsgesprek voer met mezelf. Mijn boodschap over wie ik ben is consequent en daar heb ik zeker werk op binnen gehaald.
Maar wat als je geen budget hebt, of niet creatief bent?
Een vriend van me zei: ‘Wat ga jij doen om je te onderscheiden? Wat is je unique selling point?’ Ik denk dat een persoonlijke aanpak altijd goed werkt. Dat je iets van jezelf laat zien en niet alleen wat je doet. Dat je laat zien waar jij blij van wordt. Niet alleen van het soort werk maar ook van het type bedrijf waar ik mee en voor wil werken.
En wat voor type bedrijven zijn dat dan waar jij blij van wordt?
Ik denk dat SharePeople een goed voorbeeld is van wat ik een leuke manier van werken vindt. Het is sowieso wel grappig gegaan want ik ben bij SharePeople terecht gekomen omdat mijn accountant al tijden riep dat ik het moest gaan regelen. Niet alleen mijn AOV maar ook mijn pensioen. En toen ben ik eerst met mijn pensioen aan de slag gegaan. En zo ben ik via Bright uiteindelijk bij SharePeople terecht gekomen.
En toen schreef SharePeople een pitch uit onder hun leden voor de communicatie van SharePeople. De lijnen zijn kort, je hebt het direct over dingen waar het over zou moeten gaan. En je probeert alles wat je maakt zoveel mogelijk te doen met andere leden van de community.
Wat ook belangrijk is voor andere zzp’ers is om de waarde te zien van het 1 op 1 aan tafel zitten. Dat is iets waar ik heel gelukkig van word. Dat ik aan tafel zit met de mensen die de beslissingen nemen. Het is belangrijk om die relatie zo goed mogelijk in te vullen. Investeer in de eerste fase van het contact met de klant. Dat heb ik ook gedaan bij de pitch van SharePeople.
Denk je dat zzp’ers bang zijn? Bang in de zin van: je geeft de klant een vinger en ze pakken de hele hand.
Ja, ik denk te bang. Als die klant met jouw voorstel er vandoor gaat dan weet je dat dat niet de klant is die je wilt hebben. Het is fijn als je vanuit vertrouwen kunt investeren in de relatie. Maar dat vertrouwen begint bij jou.
Wees ook niet bang commercieel te zijn. Probeer verder te denken dan die ene opdracht. Je komt binnen voor een specifieke opdracht maar door het gesprek aan te gaan kun je met vier opdrachten naar buiten te lopen. Ben wat minder bescheiden, heb het vertrouwen in je adviserende rol.
Hoe kneuterig mag zo’n kleine campagne zijn?
Je hoeft niet bang te zijn jezelf te zijn. Laat zien wie je bent, wat je humor is en de manier waarop je in het leven staat. Het moet gewoon bij jou passen. En dan merk je vanzelf wie er oren naar heeft en wie niet.
Je bent zelf ook SharePeople deelnemer. Is er iets dat jij zou willen verbeteren, anders doen?
Het is echt anders dat je me dit als deelnemer vraagt en niet als marketingman. Als marketingman denk ik dat het donatieverhaal misschien anders verteld kan worden. Ik merk dat er veel vragen over zijn. Maar als deelnemer vind ik het juist een heel leuk iets. Zo’n donatie maakt het persoonlijk.
Ik zou misschien ook als deelnemer wat eerder in het proces willen weten wat krijg ik nou precies in plaats van wat betaal ik? Het zit vaak op kosten.
Heb je nog een laatste tip voor zzp’ers die hun eigen campagne willen?
Bedenk dat het niet zo gaat om de vorm maar meer om de inhoud van de campagne. Dus neem een filmpje op met je smartphone. Ik heb nog wel een mooi voorbeeld dat je kunt beluisteren aan het einde van het audiobestand.
Beluister het hier:
Het kan raar lopen als je eindelijk je AOV regelt en deelnemer wordt van SharePeople. Zo kun je zomaar een opdrachtgever erbij hebben. Das een mooi staaltje van handig. Dus regel het vandaag nog en check onze vacatures.
Sluit je vandaag nog aan en betaal de eerste maand geen deelnamekosten.