An: “Duurzaam ondernemen vraagt om grote doelen én kleine stappen”
Bijdragen aan het milieu vinden we steeds belangrijker. Misschien heb ook jij weleens gespeeld met het idee van een duurzame onderneming. Maar is met duurzaam ondernemen wel geld te verdienen? Kun je wel een 100% duurzaam bedrijf hebben? En waar loop je zoal tegenaan als duurzame ondernemer? An Dertien, Community Manager bij SharePeople én oprichter van duurzaam kledinglabel Relove Label, weet er alles van. Wij vroegen haar het (duurzame) hemd van het lijf.
Je bent eigenaar van Relove Label. Wat houdt je duurzame onderneming precies in?
“Samen met lokale makers maak ik het leuker en makkelijker om kleding een langere levensduur te geven. Zo zorgen we samen voor minder textielafval. Bedrijven en consumenten kunnen bij Relove Label terecht als ze een nieuw idee zoeken of hebben voor maatwerk voor bijvoorbeeld een op maat gemaakte tas, een vermaakte vintage jurk of een tweede leven voor een oude spijkerbroek.
Om dit te bereiken, wil ik starten met een samenwerking met 10 lokale (kleer)makers uit mijn netwerk. Samen laten we zien hoe maatwerk eruit kan zien bij een event, opdracht of concrete samenwerking.”
Hoe ben je op dat idee gekomen?
“Zeven jaar geleden zocht ik informatie over hoe ik zelf duurzamer met kleding kon omgaan. Het fascineerde me hoeveel kleding voor een te laag bedrag wordt verkocht. Dat is vaak kleding die onder slechte omstandigheden gemaakt is én die mensen snel weer wegdoen. Vanuit mijn communicatie-achtergrond ontstond het idee om een online & print magazine te starten over dit onderwerp. Via dat magazine en een upcycle challenge bouwde ik een netwerk op van duurzame merken, fotografen, kleermakers en anderen.
Er zat geen verdienmodel achter het magazine en de challenge, terwijl er wel heel veel tijd en geld in ging zitten. Ik wilde een onderneming die ook zelf een lange levensduur zou hebben. Daarom ben ik een plan voor Relove label gaan maken.
Toen ik met meerdere lokale (kleer)makers sprak, ontdekte ik dat zij vaak moeite hadden om nieuwe klanten te vinden. Zo ontstond mijn businessidee. Hoe mooi is het als je langer doet met wat je hebt door dingen op maat te laten maken of te laten vermaken door die lokale makers?! Als duurzame makers en andere bedrijven in de textielindustrie elkaar lokaal weten te vinden, kunnen ze samen meer impact maken dan alleen.”
Wat is volgens jou de grootste valkuil bij duurzaam ondernemen?
“Als je duurzaam wilt ondernemen, moet je ervoor waken dat je álles wilt oplossen. Dat is naar mijn idee niet haalbaar en werkt alleen maar verlammend. Zo zijn er heel veel issues in de fashionindustrie waarvoor een verduurzamingsslag mogelijk is. Je kunt bijvoorbeeld focussen op arbeidsomstandigheden, bewust kiezen voor materialen met minder milieu-impact of lokale ambacht stimuleren. Ik geloof dat focus in hóe je duurzaam wilt gaan ondernemen heel belangrijk is om te kunnen starten én slagen. Daarom richt ik me volledig op het verlengen van de levensduur van producten.”
Hoe voorkom je dat je verzandt in alle opties als duurzame ondernemer?
“Voor mij is het een kwestie van in beweging blijven. Als je merkt dat je ergens lang over nadenkt (bijvoorbeeld over wat duurzaam ondernemen voor jou inhoudt), probeer dan toch stappen te zetten. Je stappen hoeven niet perfect te zijn. Als je ze maar zet. Verder helpt het mij om in gesprek te blijven met andere duurzame ondernemers. Vaak helpen zij je graag op weg. Stel vooral concrete vragen. Dat levert je de meest waardevolle antwoorden op en helpt je een stap vooruit.
Daarnaast vind ik het belangrijk om mijn energie goed te verdelen. Voorkom dat je heel hard rent en vervolgens geen energie meer hebt om naar de volgende fase te kunnen. Zo heb ik een keer zó veel energie gestoken in het maken van een magazine dat ik daarna geen puf meer over had om het goed te promoten. Daar waak ik nu voor! Omdat ik 1 tot 1,5 dag per week heb om aan mijn onderneming te werken, gaat het nu eenmaal niet zo snel als ik zou willen.”
Weetje: An is deeltijd ondernemer, daarnaast is ze werkzaam als Community Manager bij SharePeople.
Kun je als duurzame ondernemer winstgevend zijn?
“Ja, ik geloof dat dat kan! Kijk maar naar een bedrijf als Fairphone. Dat is een duurzame onderneming met een flinke klantenkring die qua omzet niet onder doet voor veel niet-duurzame bedrijven. En kijk ook naar hoe niet-duurzame bedrijven hun geld verdienen, en bedenk daar een duurzame variant op. Dat heeft het net geopende TOMO bijvoorbeeld ook gedaan. Dit is een groot warenhuis, maar dan met alleen maar duurzame merken en tweedehands kleding.
Het kan soms spannend zijn om op een commerciëlere manier na te denken over je duurzame onderneming. Maar ik vind het zelf juist leuk om er op die manier naar te kijken.”
Welk advies wil je meegeven aan andere duurzame ondernemers (in spe)?
“Laat je niet ontmoedigen door alle mogelijkheden. Breng focus aan door keuzes te maken in hoe jij duurzaam ondernemen voor je ziet. Laat los dat je álles moet doen en maak het klein. Geen mens is perfect. Ook ik ben niet 100% duurzaam bezig, maar ik doe wel wat haalbaar is voor mij. Je kunt je onderneming op allerlei niveaus duurzamer maken dan die nu is. Neem bijvoorbeeld een zakelijke rekening bij een duurzame bank. Leen zakelijke kleding bij een kledingbibliotheek, zoals Wauw closet of Lena, in plaats van iets nieuws te kopen. Koop je zakelijke apparatuur refurbished. Zo klein kan het al zijn.”
De SharePeople community
SharePeople is een netwerk van meer dan 12.500 ondernemers. We delen niet alleen de risico’s bij arbeidsongeschiktheid, maar geven elkaar ook tips om gezond te blijven en beter te ondernemen. Ben jij ook deelnemer en wil je mede-ondernemers uit het netwerk meer over jouw expertise vertellen? Stuur dan een mailtje naar An Dertien. Samen weten we meer!