5 redenen waarom het slimmer is om je expertise ipv je tijd te verkopen
Of het zinvol is om uurtje-factuurtje ook in 2024 vol te houden, of te ambiëren, hangt van een aantal dingen af. Zo is de sector waarin je werkt van belang. Denk aan de zorg, onderwijs, publieke sectoren, waar het niet gebruikelijk of misschien wel onmogelijk is. Maar er blijven nog genoeg dingen over waardoor je kunt nadenken of het niet slimmer is om je expertise in plaats van je tijd te verkopen.
Wil je meer weten over hoe je dat doet? Kijk dan hier de Masterclass terug die SharePeople op 19 december organiseerde en waar Maarten Essenburg van Kamp Vuur zijn belangrijkste beweegredenen met je deelt waarom hij denkt dat het slimmer is om je expertise in plaats van je tijd te verkopen.
Handig, want naast de voor de hand liggende redenen als: schaalbaarheid, genereren van passief inkomen (bestaat dat eigenlijk wel ;-), diversiteit van werkzaamheden, geeft Maarten onderstaand 5 redenen waar hij in de masterclass verder op in zal gaan.
1. Jij bent de specialist en niet een lopende band werker
Organisaties hebben vaak een specifiek probleem en zoeken dan naar de oplossing. Mensen bellen je omdat je expertise hebt over dat specifieke probleem. Je diagnosticeert en schrijft dan pas een offerte uit. En dat diagnosticeren doe je aan de hand van punt 2.
2. Gesprekken zijn waardevoller dan presentaties
Niets is zo waardevol als het gesprek met elkaar aan te gaan. Je bevraagt, je luistert en daarmee voelt de ander zich gehoord en gezien. Het gesprek roept vragen op en zo kom je tot de kern van het probleem waarvoor jij de oplossing weet. Jij bent immers die specialist.
3. Helpen is fijner dan puur verkopen
Puur verkopen is niet een doel op zich, tenminste niet voor jou. Dat je omzet groeit is fijn maar veel belangrijker vind je dat de ander naar buiten gaat met het gevoel dat deze echt geholpen is. Dat ze bij jou aan het goede adres zijn als het gaat om oplossen van dit specifieke probleem.
4. Het is niet jouw portemonnee
In het gesprek dat je voert ben je inmiddels achter het probleem en weet je welke oplossing jij kunt bieden. Maar daarmee ben je er (nog) niet. Je hebt nu eenmaal geen inzage in het budget van de ander, vraag daar dus naar. Je weet niet welke waarde deze persoon of organisatie hecht aan jouw toegevoegde waarde. Want ja, je kunt wel de kerstboom helemaal optuigen, maar als jij rekening houdt met een boom die reikt tot aan het plafond en zij zoeken naar een boompje dat net op het nachtkastje past dan gaan jullie niet snel tot elkaar komen.
5. Double Thank You
Als iemand heel blij is dat deze geholpen is dan zegt hij dankjewel. En als jij blij bent omdat de deal rond is zeg jij ook dankjewel. Daar draait het eigenlijk altijd om. Sommige mensen noemen het win-win. Maarten noemt het Double Thank You. Want het is van belang dat je beiden met een voldaan gevoel de deur uitgaat.
Wil jij stoppen met uurtje-factuurtje?
Er zijn nog wel meer redenen waarom je misschien liever je expertise dan je tijd verkoopt. Je vindt bijvoorbeeld dat je meer uren draait dan je eigenlijk zou willen. Of je wilt minder werken zonder inkomen in te leveren zodat je meer tijd hebt om met je kinderen door te brengen, of te sporten.
Met deze 6 tips kun jij je omzet verhogen zonder meer uren te draaien >