Slimmer werken: Met deze 9 tips van SharePeople deelnemers lukt het jou ook
In de snelle en drukke wereld van vandaag is efficiënt en slim werken belangrijker dan ooit. Tijdens de masterclass over slimmer werken deelde Aaron Mirck, spreker en deelnemer bij SharePeople, zijn inzichten over productiever werken. Samen met andere SharePeople deelnemers wisselde hij praktische tips uit om werk slimmer en effectiever aan te pakken. We hebben 9 waardevolle tips voor je verzameld. Doe er je voordeel mee!
1. White Space
Na iedere meeting bouw je minstens 15 minuten pauze in (white space). Deze tijd gebruik je om te reflecteren en om je acties die uit dit gesprek kwamen in te plannen. Dit scheelt tijd en houdt je focus op dat wat ertoe doet.
2. 10 minuten winst
In Outlook kun je je meetings verkorten. Dus geen 60 minuten meer maar 50 minuten. Dan heb je ieder uur 10 minuten over. En die 10 minuten zou je kunnen inzetten om het in punt 1 genoemde white space te gebruiken.
3. Schermtijd
Je opent je app op je smartphone en voor je het weet ben je een uur verder met scrollen. Handig dus dat je op je iPhone de schermtijd per app kunt instellen. Op die manier gaat er minder tijd verloren en ben je toch helemaal bij.
4. Nieuwsbrieven
Hoeveel nieuwsbrieven ontvang jij? En hoeveel daarvan lees je daadwerkelijk? Voorkom een overkill aan mailtjes en ga eens per kwartaal, half jaar, jaar door je nieuwsbrieven. Zeg ze gewoon op. Je zult verbaasd zijn over hoeveel nieuwsbrieven je echt mist.
5. Autoresponder
Je weet dat de ander je appje heeft gelezen, waarom reageert hij dan niet? Sommige mensen hebben hun blauwe vinkje uitstaan en regelen op die manier dat ze wat meer tijd hebben om te reageren. Maar wist je dat er ook een app is die een autoreply verstuurt in WhatsApp?
6. Focus
Een lastige dit, want focus op wat er echt toe doet komt niet zomaar uit de lucht vallen maar is wel hard nodig om efficiënt te werken. Handig dus dat er een ‘focus’-mode op zowel Mac als Windows bestaat. Hiermee kan je alle notificaties uitzetten en hou je focus.
7. Vragenuurtje
Krijg jij veel vragen? Ja? Dan is het verstandig om een dagdeel, uur in je agenda te blokken. Op dat moment doe je niets anders dan de vragen te beantwoorden. Een andere manier is om je klanten via bijvoorbeeld Calendly een tijdstip te laten plannen waarop jij 15 minuten beschikbaar bent hun vragen te beantwoorden. Scheelt je veel mailverkeer en puzzelen.
8. Mail
Met de tips van punt 7 ondervang je ook meteen een stroom aan mailtjes. Want als je niet oppast zit je gemiddeld 3 uur per dag achter de mail. Plan mailtijd daarom ook in. Bijvoorbeeld 2 keer per dag 45 minuten (of wat jij denk nodig te hebben). En belangrijk, hou je daaraan. Mocht het te weinig of te veel tijd zijn, pas dan je agenda hierop aan.
9. Nieuws
We willen allemaal van alles op de hoogte blijven en zijn. We lezen daarom vluchtig en zitten veel te lang op onze smartphones. Dat kan anders. Zo kwam de tip nieuws over nieuws voorbij. NOSop3 maakt elke week een korte explainer over waarom iets nieuws is. Handig toch.
Wat ook slim is, is om je vangnet voor arbeidsongeschiktheid goed te regelen. Dat kan al in 3 minuten via SharePeople. Betaalbaar, transparant en slim.
- Met SharePeople Kort heb je een vangnet voor de eerste 2 jaar arbeidsongeschiktheid.
- Met SharePeople AOV is je arbeidsongeschiktheid afgedekt tot de AOW-leeftijd met een combinatie van donaties en een groepsverzekering.