7 SEO-technieken waarmee je site direct beter vindbaar wordt
Je hebt niet voor niets een website gebouwd. Het is de bedoeling dat mensen – jouw ideale klanten bij voorkeur – je site daadwerkelijk weten te vinden. Je weet ook wel wat daarvoor nodig is: SEO. Search Engine Optimization dus. Maar hoe kun je zelf met SEO aan de slag gaan zonder daar allerlei trainingen voor te volgen of een SEO-specialist in te schakelen? Pas deze 7 SEO-technieken toe en je komt direct een heel eind.
Wat wordt bedoeld met SEO-technieken?
SEO betekent Search Engine Optimization. Oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Het betekent dat je webteksten op zo’n manier schrijft én je website op zo’n manier inricht dat je webpagina’s makkelijker een goede plek in de zoekmachines behalen.
Daardoor is de kans groter dat jouw artikelen of webpagina’s op pagina 1 of 2 in Google komen. Dat levert je meer websitebezoekers, meer naamsbekendheid en meer klanten op.
Waar begin je met het toepassen van SEO?
Het begint er altijd mee dat jouw website technisch in orde moet zijn. Daarvoor kun je naar allerlei punten kijken. Let in ieder geval op het volgende:
- Upload je afbeeldingen in een klein formaat (niet meer dan 500 kb). Via sites als TinyPNG kun je eenvoudig (en gratis) je afbeeldingen verkleinen.
- Zorg voor een niet te lange laadtijd van je website. Check hoe lang jouw website erover doet om volledig te laden.
- Check of jouw website er ook op mobiele telefoons goed uitziet en goed werkt.
- Kijk je site regelmatig na op links naar niet-bestaande pagina’s. Verwijder die links of wijzig ze in een URL die wel werkt.
- Maak je website gebruiksvriendelijk. Mensen blijven langer op je site als duidelijk is waar ze welke informatie vinden.
7 SEO-technieken waarmee je je vindbaarheid vergroot
Zodra je website op orde is, is het belangrijk om de pagina’s op je site te optimaliseren voor SEO. We zullen je in dit artikel niet lastigvallen met gedetailleerde SEO-technieken.
Dit zijn 7 basis SEO-technieken die jij direct kunt toepassen om de vindbaarheid van je webpagina’s te verbeteren.
1. Kies voor elke pagina of artikel een relevante zoekterm
SEO-teksten schrijven draait voornamelijk om één ding: op specifieke plekken op een webpagina een relevante zoekterm laten terugkomen.
Kies altijd een zoekterm die aan twee voorwaarden voldoet:
- Er wordt relatief vaak op gezocht.
- De concurrentie op de zoekterm is niet te groot.
Stel: jij werkt als makelaar in Purmerend. Dan is “makelaar Purmerend” een relevante zoekterm. Daar wordt relatief veel op gezocht door mensen die een huis willen kopen in Purmerend. Tegelijkertijd is de concurrentie niet moordend, omdat het aantal makelaars in Purmerend beperkt is. Op de algemene zoekterm “makelaar” zit dan weer wél veel concurrentie. Die zoekterm kun je beter niet gebruiken.
Hoe je dit soort zoektermen vindt zonder direct allerlei dure tools aan te schaffen? Neem een gratis account bij Semrush of Ubersuggest. Met een gratis account kun je elke dag een beperkt aantal zoekwoorden opzoeken. Dan krijg je te zien hoe vaak daarop wordt gezocht en hoe sterk de concurrentie is.
2. Laat de zoekterm terugkomen in de titel
Het is belangrijk dat je gekozen zoekterm in de titel van de webpagina of het blogartikel staat. Het liefst vooraan in de titel.
Schrijf jij een tekst rondom de zoekterm “SEO-technieken voor ondernemers”? Gebruik dan bijvoorbeeld liever de titel “7 SEO-technieken voor ondernemers die jij niet wilt missen” dan de titel “Wat je absoluut moet weten: 7 SEO-technieken voor ondernemers”.
3. Gebruik de zoekterm op relevante plekken in de tekst
De titel is niet de enige plek waar de gekozen zoekterm moet terugkomen. Het is belangrijk dat je de zoekterm in elk geval op deze plekken gebruikt:
- Laat de zoekterm minimaal 1x vallen in de eerste alinea.
- Gebruik de zoekterm in minimaal 1 tussenkop. Schrijf je een lange tekst? Verwerk de zoekterm dan in 2-3 tussenkoppen.
- Verwerk de zoekterm op minimaal 5-6 plekken in de lopende tekst. Zorg er wel voor dat je tekst prettig wegleest.
- Laat de zoekterm verdeeld over de tekst terugkomen, dus niet alleen aan het begin of eind van de tekst. Dat leest prettiger én is beter voor SEO.
- Verwerk de zoekterm ook in de URL van de webpagina. Schrijf je een blogartikel over de zoekterm “SEO-technieken”? Maak dan van de URL zoiets als SharePeople.nl/seo-technieken- ondernemers.
4. Voeg afbeeldingen toe met een alt-tekst
Verder is het goed voor de vindbaarheid van je webpagina als je minimaal één afbeelding op elke webpagina zet. Geef je afbeelding altijd een alt-tekst mee. De alt-tekst kun je in jouw websitesysteem toevoegen na het uploaden van de afbeelding. Een alt-tekst is de tekst die schermlezers voorlezen als de afbeelding niet laadt. Voor SEO is het gunstig als je de gekozen zoekterm in de alt-tekst zet.
5. Vergeet de meta-titel en meta-tekst niet
Als je in de Google-zoekresultaten kijkt, zal je zien dat voor elke webpagina een korte titel en tekst wordt getoond. Dat noem je de meta-titel en meta-tekst. Hieronder zie je bijvoorbeeld de meta-titel en meta-tekst voor een pagina op de SharePeople-website:
Je kunt deze meta-titel en meta-tekst voor WordPress-sites invoeren via plug-ins als Yoast en RankMath.
Houd voor een goede meta-titel en meta-tekst rekening met het volgende:
- Maak de meta-titel nooit langer dan 58 tekens (inclusief spaties).
- Schrijf een meta-beschrijving die maximaal 155 tekens (inclusief spaties) lang is.
- Check eventueel de lengte van je meta-beschrijving via de gratis SERP Snippet Optimizer.
- Zorg ervoor dat de meta-titel en meta-beschrijving de aandacht trekken én goed aangeven wat de lezer op de webpagina kan verwachten.
- Zet een oproep tot actie in de meta-beschrijving. Denk aan “Lees hier meer” of “Bekijk de 7 tips”.
Let op: Google neemt niet altijd je meta-beschrijving over. Soms kiest Google zelf een tekst om in de zoekresultaten te tonen. Toch is het goed om deze beschrijving in elk geval in te vullen.
6. Voeg links toe
Ook een belangrijke SEO-techniek uit dit rijtje is om weblinks toe te voegen aan het artikel. Vooral interne links (links naar andere pagina’s binnen je website) zijn zinvol. Hiermee stimuleer je lezers om langer op je site te blijven “plakken”. Ook geef je met de interne links meer waarde aan de andere webpagina’s waar je naar verwijst.
Daarnaast is het advies om, waar mogelijk, 1 externe link te verwerken in een tekst. Dat is een link naar een andere website. Uiteraard kun je beter niet naar concurrenten linken. Wel kun je een link opnemen naar een website als de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel of een nieuwssite. Je laat daarmee aan Google zien dat je lezers ook op andere relevante informatie wijst.
7. Zorg voor een waardevolle tekst
Vaak wordt gedacht dat je een zoekterm vooral zo vaak mogelijk moet laten terugkomen in je tekst. Dat is niet het geval. Google bepaalt jouw plek in de zoekresultaten namelijk ook op basis van hoe lang mensen blijven “hangen” op je site. Overdrijf het gebruik van zoekwoorden dus niet. Je hebt er weinig aan als lezers direct wegklikken omdat je tekst door al die zoektermen niet fijn wegleest.
Maak een SEO-tekst verder minimaal 500 woorden lang. Dan kun je de zoekterm er goed in verwerken én de lezer waardevolle informatie bieden. Check ook wat concurrenten die nu op pagina 1 staan over dit onderwerp schrijven. Wat kun jij anders doen dan zij?
En het belangrijkste: schrijf vooral een tekst waar je lezer op zit te wachten. De SEO-technieken hierboven zijn een leidraad. Ga je niet in allerlei bochten wringen om de zoekterm nog een keer extra in de tekst te verwerken. Maak er geen halszaak van als dat niet lukt. Je vindbaarheid vergroten draait om meer dan dat ene woord.
Ook snel te regelen: jouw arbeidsongeschiktheid
Met deze SEO-technieken kun je eenvoudig zelf, ook zonder een specialist in de arm te nemen, je vindbaarheid vergroten. Weet je wat je ook snel, eenvoudig en voordelig zelf kunt regelen? Een vangnet bij arbeidsongeschiktheid! Lees hoe SharePeople werkt. Je kunt al in 3 minuten jouw arbeidsongeschiktheid afdekken. Zonder dat het je honderden euro’s per maand kost.