Haalbare doelen formuleren (en die behalen)? Het 6-stappenplan!
Jij bent uitgenodigd voor een eindejaarsgesprek om het jaar te evalueren. Nee hoor, dat gesprek heb je niet met ons. Met jezelf! Het is tijd om je eerdere doelen erbij te pakken. Heb je bijvoorbeeld die cursus al gevolgd? Je website eindelijk nieuw leven in geblazen? Nee? Ontdek dan hoe jij in 6 stappen wél haalbare doelen kunt formuleren.
Waarom doelen formuleren niet zo simpel is?
Waarom heb je bepaalde doelen behaald en sommige niet? Is het doel te vaag? Niet uitdagend genoeg of juist te ambitieus? Doelen behalen valt of staat bij hoe je doelen formuleert. Dat is dan ook waar het vaak misgaat.
Neem dit voorbeeld:
Ik wil actiever worden op LinkedIn.
Wat versta jij onder actief zijn? Reacties achterlaten bij anderen? Posts plaatsen? En als posts plaatsen je doel is, hoe vaak ga je dat dan doen? Vage doelen werken ontmoedigend. Je hebt geen idee waar te beginnen en wanneer het doel is behaald. Door je doelen te formuleren op de juiste manier, word jij extra gestimuleerd om ermee aan de slag te gaan. En nee hoor, dat hoeft niet te wachten tot volgend jaar! Start nu alvast, in 6 stappen.
Stap 1. Beperk het aantal doelen
Doelen formuleren is goed, maar overdrijf het niet. Té veel doelen stellen is de nummer 1 reden van uitstelgedrag.
Dus bedenk liever 2-3 doelen waar je volledig voor wilt gaan en die voor jou op dit moment belangrijk zijn. Je kunt bijvoorbeeld niet tegelijkertijd vier online cursussen volgen. Welke is voor jou op dit moment het belangrijkst? Maak daar werk van en stel pas nieuwe doelen zodra je eerdere doel is behaald.
Stap 2. Stem je doelen af op jouw behoeften
Dat een collega-ondernemer fanatiek cursussen aan het volgen is, betekent niet dat dat ook jouw doel moet worden. Als je doelen opstelt, zorg er dan voor dat jij er vierkant achter staat.
Kijk op die manier eens kritisch naar doelen die ergens onderweg zijn gesneuveld. Waren het wel jouw doelen of heb je ze door een ander laten aanpraten?
Geloof je bijvoorbeeld zelf in de waarde van LinkedIn voor jouw bedrijf? Of heb je jezelf door een businesscoach laten wijsmaken dat dat belangrijk is, maar is het totaal niet jouw platform? Maak er dan een doel van dat wel bij je past.
Stap 3. Gebruik de SMART-methode om je doelen te formuleren
De SMART-methode is al jarenlang een veelgebruikte manier om haalbare doelen te formuleren. Misschien ken je hem al uit je opleiding.
Mocht jij de methode nog niet kennen of mocht hij wat weggezakt zijn, hierbij een kleine opfrisser. SMART betekent dat elk doel aan vijf criteria moet voldoen. Een haalbaar doel is:
Dus pak jouw eerdere doel er nog eens bij. Voldoet het aan deze vijf criteria? Zo niet, formuleer je doel opnieuw om het SMART te maken.
Het LinkedIn-doel kun je bijvoorbeeld op deze manier SMART formuleren:
Ik wil tot eind maart volgend jaar elke week één LinkedIn-post plaatsen op mijn tijdlijn en wil daarmee 100 nieuwe connecties hebben behaald op 31 maart.
Tip 4. Neem een accountability partner
Vol enthousiasme ga je aan de slag met je doel. Best leuk, dat LinkedIn-posts plaatsen. Je krijgt er een ritme in. Je eerste posts leveren veel reacties op. Gaat lekker!
Maar dan komt er een kink in de kabel. Je vergeet twee weken een post te plaatsen. Daarna ligt de drempel zo hoog dat je de nieuwe LinkedIn-post steeds voor je uitschuift.
Dát zijn de momenten waarop een accountability partner heel handig is. Zoek een mede-ondernemer (bijvoorbeeld via de SharePeople-community) met wie jij wekelijks of maandelijks kunt sparren. Samen bespreken jullie hoe het er met je doelen voor staat. Waar nodig geef je elkaar een schop onder de kont of juist een klopje op de schouder.
Stap 5. Splits je doelen op in stappen
Veel doelen kun je op tientallen manieren bereiken. Daarom is het belangrijk dat je doelen opsplitst in stappen.
Maak concreet hoe je het doel stap voor stap wilt behalen. Hang er ook een planning aan.
Stel: jouw doel is om een nieuwe website te laten bouwen voor je bedrijf. Je eerste stappen zijn dan bijvoorbeeld:
Zet die stappen in je agenda met een deadline, en houd jezelf daar ook aan.
Stap 6. Blijf je doelen evalueren
Er kan altijd iets gebeuren waardoor je doel ondanks de beste bedoelingen toch van tafel wordt geveegd. Om dat te voorkomen, is het belangrijk om evaluatiemomenten in te plannen. Doe dat niet alleen op 31 december, maar ook in de loop van het jaar.
Pak bijvoorbeeld wekelijks je lijstje erbij. Hoe staat het ervoor? Moet je iets bijschaven? Je doel uitdagender of juist kleiner maken? Door dat in de gaten te blijven houden, is de kans veel kleiner dat je doel stilletjes in de prullenbak belandt.
En als je een doel behaald hebt, vergeet dan niet om je successen te vieren. Ook belangrijk!
Alvast één doel behalen: je AOV regelen?
Het doel van SharePeople is om arbeidsongeschiktheid verzekeren te veranderen in een eerlijk, solidair en betaalbaar systeem. Nu ook tot de AOW-leeftijd. Zo kun jij als ondernemer nu eindelijk eenvoudig je arbeidsongeschiktheidsvoorziening regelen.
Wil je dat doel alvast voor het einde van het jaar afstrepen? Meld je nu aan bij SharePeople, zodat je vandaag al financiële rust voor jezelf creëert.